درب و پوششهای اطراف تابلوهای ایستاده از ورق به ضخامت ۲mm و جهت تابلوهای دیواری از ورق به ضخامت ۱٫۵mm استفاده می شود.
در سقف تابلوهای ایستاده قلابهای مخصوص جهت سهولت در حمل و نقل تعبیه خواهد گردید. در پشت درب تابلوها محلی برای قرار دادن نقشه و مدارک مربوط به تابلوها در نظر گرفته خواهد شد. فضای مناسب جهت سهولت تعمیرات و تغییرات تجهیزات داخل تابلو در نظر گرفته می شود. سلولهای ایستاده به صورت فیکس مدولار و دارای محفظه های مجزا جهت هر فیدر compartment
طراحی شده است. این نوع طراحی بدلیل مزایا و به دلیل هماهنگی با تابلوهای فشار ضعیف کشویی پروژه انتخاب شده است. این تابلوها بصورت محفظه بندی شده برای هر فیدر خروجی طراحی شده است که تجهیزات هر فیدر درcompartment مخصوص به خود نصب خواهد شد و دارای مزایای زیر میباشند:

– سهولت کار اپراتورها در بهره برداری از تابلو و عیب یابی .
– به حداقل رسیدن ابعاد و اندازه تابلو و زیبایی ظاهری کار و هماهنگی با تابلوهای کشویی فشار ضعیف.

شینه بندی تابلوها

شینه های داخل تابلوها از جنس مس و با ابعاد مناسب طبق جدول استاندارد و طبق درجه حرارت محیط که حداکثر ظرفیت عبور جریان از شینه مسی رنگ شده را مشخص می کند، انتخاب می شوند. نوع شینه از E-CUو مطابق ۴۶۴۳۳ DIN40500 DIN خواهد بود.با توجه به پوشش باسبار ها رنگ اپوکسی مخصوصArc proof painting و مشکی می باشد بر چسب های L1,L2,L3 نیز در قسمتهای مختلف استفاده خواهد شد. شینه بندی تابلوها طوری طوری در نظر گرفته می شود تا فاصله مجاز استاندارد نسبت به یکدیگر و شینه )PE( محافظ زمین در محفظه کابلها مستقیما بر روی بدنه تابلو سوار شده و تمامی وسایل مطابق با استاندارد با این تسمه اتصال الکتریکی خواهد شد. رنگ این شینه سبز-زرد می باشد. شینه نول )N( نیز در محفظه کابلها مونتاژ شده و از بدنه تابلوها عایق می باشد، جهت این شینه از جداول استاندارد استفاده می شود. رنگ این شینه ها مشکی می باشد.

شینه های اصلی نیز با استفاده از جداول استاندارد و طبق شرایط محیط نسبت تابلوها انتخاب شده و با استفاده از کدهای L1,L2,L3 و با رنگ نسوز Arc proof painting رنگ آمیزی می گردد. معیار انتخاب سطح مقطع از نوع رنگ نشده می باشد.

ضمنا اتصال ارت بین بدنه و درب تابلو توسط تسمه مسی فلکسی بل برقرار می گردد. علاوه بر موارد فوق موارد ذیل نیز در مورد تابلوها رعایت می گردد:
– ضریب هدایت مخصوص شینه ای مسی بیش از ۹۸% می باشد . – ظرفیت الکتریکی شینه خنثی از نصف جریان اسمی کلید تغذیه کننده کمتر نمی باشد. – در داخل تابلو یک شینه سر تا سری برای اتصال زمین پیش بینی گردیده است.

رنگ آمیزی تابلوها

کلیه سطوح تابلوها بعد از مراحل پنج گانه باندرایت طبق استاندارد های IEC,BS رنگ آمیزی می شوند.

فرایند باندرایت

اساس روش باندرایت به این ترتیب بصورت اسپری چربی آب-فسفاته-آب و سیلر در مراحل پنجگانه به شرح ذیل می باشد.

  • مراحل چرب گیری قلیایی: که بصورت اسپری در وانهای مخصوص و با درجه حرارت ۶۰ درجه سانتیگراد و به مدت ۲ الی ۳ دقیقه کاملا سطح فلز از هر گونه چربی و آلودگی شسته و پاک می شود.
  • شستشو با آب ولرم : آب ولرم بصورت اسپری قطعات پاشیده میشود و سطح قطعات را از وجود هر نوع مواد قلیایی پاک می نماید. فسفات روی: فسفات به صورت اسپری و در حرارت حدود ۶۰ درجه سانتیگراد و به زمان ۲ الی ۳ دقیقه با ضخامتی حدود ۷ میکرون انجام می گردد. پمپاژ این مواد روی فلز باعث ایجاد حفره های بسیار ریز و سختی در سطح آهن می شود که این امر باعث نگهداری بهتر رنگ روی فلز خواهد بود.
  • شستشو با آب گرم: بعد از عملیات فسفاته شستشو با آب گرم برای پاک کردن مواد اسیدی روی ورق انجام می گردد.
  • سیلر: در این مرحله جهت ثابت شدن کلیه عملیات فسفاته و جلوگیری از زنگ زدن و ثابت ماندن فسفاته تمام قطعات سیلر می شود .
  • خشک شدن: بعد از اتمام کار سیلر قطعات به کوره خشک کن هدایت شده و در حرارت بیش از ۱۲۰ درجه سانتیگراد قطعات کاملا خشک و جهت رنگ آمیزی آماده می شوند.
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 + ده =