تابلو برق صنعتی

تابلو برق شامل فضایی است که تجهیزات در آن نصب می شوند. تجهیزات تابلو برق صنعتی متعدد هستند و مهمترین آن ها شامل  ترانس های اندازه گیری جریان و ولتاژ، کنتاکتور، رله، تایمر، فیوز و PLC می باشند. در ادامه قصد داریم به بررسی بیشتر اجزای تابلو برق و قطعات آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

تجهیزات تابلو برق صنعتی

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، تابلو برق ها از تجهیزات متعددی ساخته شده اند. در ادامه به شرح مختصری از این اجزا می پردازیم.

کلید حراتی ، فیوز و بی متال

برای مراقبت از موتور هایی در که در سیستم وجود دارد، می توان از اضافه بار بی متال استفاده نمود. ولی توصیه می شود از کلید حرارتی MPCB استفاده شود. چرا که در صورت افزایش دمای کابل برق مدار را قطع می کند.

فیوز هم برای کنترل جریان های تک فاز کاربرد دارد که در صورت عبور جریان بیش از حد یا رخ دادن اتصال کوتاه مدار را قطع می کند.

کنتاکتور

کنتاکتور یک وسیله الکترو مکانیکی است که با تحریک بوبین آن می توان جریان سه فاز متصل به ورودی آن را قطع و وصل کرد.

ترانس های اندازه گیری جریان و ولتاژ

تران ها با نمونه برداری از جریان یا ولتاژ، آن را با مقیاسی که بر روی بدنه آن ها مشخص شده کاهش می دهند. حداقل یک ترانس CT بر سر راه یکی از فاز های الکترو موتور میکسر قرار دارد تا اپراتور را از میزان و وضعیت بار با خبر نماید.

در تابلو برق ها جهت حفاظت از مدار، حضور یک کنترل فاز در مدار دستگاه الزامی است. به طوری که در صورت به وجود آمدن مشکلاتی همچون افت ولتاژ، جابه جایی فاز، عدم تقارن ولتاژ و یا قطع بودن یکی از فاز ها اجازه روشن شدن به تابلو برق را صادر نکند.


نکات مهم انتخاب تابلوهای برق صنعتی


تایمر

در این دستگاه زمان بندی امر مهمی است. چرا که وظیفه شمارش زمان و ارسال سیگنال به مدار در زمان مناسب توسط تایمر انجام می شود. این تایمر ها دارای انواع حافظه دار و بدون حافظه هستند.

کابل، سیم ها و وارنیش حرارتی

کابل های یک رشته ای تا چند رشته ای و در برخی موارد تا ۱۲۰ رشته ای در تابلو برق ها قابل مشاهده است. این کابل ها دارای سایز های مختلفی هستند و بر اساس میزان باری که بر روی آن ها قرار خواهد گرفت انتخاب می شوند. مثلا برای ارسال سیگنال در لودسل سیستم توزین از کابل ۴ رشته ای با ۰/۷۵ شیلد دار استفاده می شود.

پانوشت: تجهیزات تابلو برق , تابلو برق صنعتی در کرج , قیمت تابلو برق صنعتی 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − چهار =