تابلو برق صنعتی در کرج

حتما تا کنون در جاهای مختلف تابلو برق های صنعتی را دیده اید. وظیفه تابلو های برق صنعتی این است که علاوه بر ارتباط و نظم بین اجزای یک سیستم، ایمنی را نیز برای افراد مشغول به کار حفظ کند. به دلیل کاربردی بودن این تابلو برق ها، در این مقاله از سری مقاله های الپان تابلو، قصد داریم در این رابطه صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

  • تابلو برق صنعتی چیست ؟
  • اجزای تشکیل دهنده تابلو برق صنعتی
  • علت استفاده از تابلو برق های حفاظتی چیست ؟
  • انواع تابلو برق صنعتی
  • تقسیم تابلو برق ها از نظر تجهیزات
  • انواع تابلو برق صنعتی از نظر ظاهری
  • تابلو پیانویی
  • تابلو سلول
  • انواع تابلو از لحاظ ساختار
  • تابلوهای Metal Clad
  • تابلوهای Compartment Type
  • انواع تابلو از لحاظ محل نصب
  • داخلی (Indoor)
  • فضای باز (Outdoor)

تابلو برق صنعتی چیست ؟

تابلو برق صنعتی فضايي فلزی است که همانند قفسه کتاب تجهيزات برقي در آن نصب مي شوند. تجهیزات برقی نصب شده در تابلو برق صنعتی با توجه به عملکردی که از تابلو برق انتظار داریم، متفاوت است و توسط طراح انتخاب می گردد.

در تعريف تابلو لزومي ندارد آنرا حتمأ يک فضاي بسته فلزي بدانيم بلکه فضاي بسته فلزي، نوعي از تابلو محسوب مي شود. مشکلات ناشي از نصب تجهيزات و خطرات ناشي از عوامل محيطي و پديده هايي مانند اتصال کوتاه که در تجهيزات الکتريکي روي مي دهد از جمله عواملی هستند که باعث می شود تابلوهای برق صنعتی عمدتا به صورت فضای بسته ساخته شوند.

همچنین معیار بسته بودن تابلو برق نسبت به گرد و غبار و و رطوبت و آب با پارامتر IP در نظر گرفته می شود که IP68 تابلو برقه صنعتی است که نسبت به نفوذ آب با فشار واتر جت و از جهت های گوناگون و همچنین گرد و غبار با فشار مقاوم است از طرفی تابلو برق صنعتی IP00 هیچ گونه مقاومتی در برابر نفوذ آب و گرد و غبار ندارند, که در پایین ترین رنج این دامنه قرار میگیرد.

برای این که درجه IP به این تابلو برق ها اختصاص پیدا کند در آزمایشگاه و با امکانات خاصی آزمایش ها صورت می پذیرد و در صورت تأئید، گواهینامه(certificate) مربوطه برای تابلو برق آزموده شده صادر می گردد.

تابلو برق صنعتی در کرج

اجزای تشکیل دهنده تابلو برق صنعتی

تابلو برق صنعتی از اجزایی نظیر فیوز، کلید، مدارشکن ها، رله های حفاظتی و … تشکیل شده است . در ادامه تک تک این اجزا را به تفصیل توضیح میدهیم .

کلید ها

کلید که نام دیگر آن سوییچ است و بیشتر در صنعت به این نام آن را میشناسند برای قطع و وصل کردن ساده مدار استفاده می شوند. نکته ای که لازم است در مورد کلیدها بدانید آن است که این قطعه توانایی قطع جریان اشتباه را ندارد.

کلید ها انواع مخختلفی دارند نظیر :

سوئیچ هوا : که اتصالات آن در هو انجام می پذیرد.

سوئیچ روغنی : که اتصالات آن در روغن انجام می پذیرد.

فیوز

این قطعه که به طور معمول در مدارات بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرد وظیفه حفاظت از مدار در برابر جریان های بیش از حد شدید را بر عهده دارد. این قطعه حفاظتی که در واقع یک تکه سیم احاطه شده در یک حفاظ است، در صورت گذر کردن جریان بیش از حد برای مدتی مشخص ذوب شده و جریان را قطع می کند.

رله های حفاظتی

این قطعه وظیفه تشخیص خطا را دارد .

در واقع این قطعه پس از تشخیص خطا، اطلاعات را در اختیار مدار شکن قرار می دهد تا در صورت تشخیص اتصال را قطع کند.

تابلوبرق صنعتی درکرج

مدار شکن ها

مدار شکن قطعه ای الکتریکی است که وظیفه قطع و وصل کردن مدار را دارد حالا به هر صورتی که باشد برای مثال صورت خودکار و یا به صورت دستی و به طور ریموت یا از راه دور قطع و وصل می کند.

مدرا شکن ها به دو دسته تقسیم می شوند :

مدارشکن های ولتاژ پایین :مدار شکن های قاب بندی شده، مدار شکن های قطع کننده ی جریان باقی مانده، قطع کننده ی مدار خطای زمین، مدار شکن های مینیاتوری.

مدارشکن های ولتاژبالا که عبارتند از :مدار شکن SF6، مدار شکن روغن، مدار شکن خلأ.

علت استفاده از تابلو برق های حفاظتی چیست ؟

تابلو برق صنعتی به طور کلی برای مقاصد حفاظتی و سوئیچینگ مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع تابلو برق صنعتی

تابلوهای برق صنعتی از جنبه های مختلف تقسیم بندی میشوند برای مثال از نظر تجهیزات یا از نظر ظاهری، از لحاظ ساختاری، از نظر محل نصب و… . که در ادامه به تفصیل برخی از آن ها میپردازیم .

تقسیم تابلو برق ها از نظر تجهیزات

  • ولتاژ بالا : دارای تجهیزاتی با ولتاژ بیشتر از ۱ کیلو وات.
  • ولتاژ پایین : دارای تجهیزاتی با ولتاژ حداکثری ۱ کیلو وات.

انواع تابلو برق صنعتی از نظر ظاهری

تابلو پیانویی

این نوع از تابلو برق که ظاهری شبیه به جعبه پیانو دارد، بیشتر برای مصارف اپراتوری مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار این تابلوها به گونه ای است که شما با نشستن در مقابل آن و بر روی یک صندلی می توانید به سادگی به تمامی کلید ها دسترسی داشته باشید.

تابلو سلول

تابلو برق سلول حالتی شبیه به ساختمان های اسکلت فلزی دارد و از ویژگی ها آن می توان به امکان جدا شدن سقف، درب، صفحه های کناری و سایر اجزا اشاره کرد. به این ترتیب می توان با کنار هم قرار دادن چند تابلو سلول ایستاده در کنار یکدیگر یک تابلو برق صنعتی بزرگ را ایجاد کرد.

انواع تابلو از لحاظ ساختار

تابلوهای Metal Clad

این نوع تابلو‌ها نوعی از تابلوهای Metal Enclosed هستند که در آنها، محفظه‌های مختلف از یکدیگر جدا شده اند. این امر باعث می‌شود تا اگر خطایی در یکی از محفظه‌ها روی دهد، این خطا به محفظه‌های دیگر انتقال پیدا نکند و سایر محفظه‌ها نیز تحت تأثیر آن آسیب ندیده و محفوظ می‌مانند.

تابلوهای Compartment Type

این نوع تابلو‌ها نوعی از تابلوهای Metal Enclose هستند که در آنها، محفظه‌های مختلف از یکدیگر جدا نشده اند.

انواع تابلو از لحاظ محل نصب

داخلی (Indoor)

تابلو در فضای بسته مانند داخل سالن یا سوله نصب می‌شود.

فضای باز (Outdoor)

تابلو در فضای باز نصب می‌شود.

تابلو برق صنعتی در ویکی پدیا

عیب یابی تابلو برق صنعتی

از مهمترین مسائل حائز اهمیت برای مهندسین، عیب یابی تابلو برق است. داشتن دانش عیب یابی از الزاماتی است که شغل آن ها دارد. چرا که در صورت معیوب شدن تابلو برق در یک کارخانه، خط تولید متوقف شده و ضرر های بسیار زیادی به مجموعه وارد می شود. در صورت به وجود آمدن مشکل در تابلو برق، بهتر است قبل از هر چیزی، کلید اصلی تابلو برق را بررسی کنید. در صورتی که کلید اتوماتیک MCCB در وسط قرار گرفته بود، بدانید که کلید اصلی در حالت فالت قرار گرفته و برای رفع آین حالت، باید بررسی کنید که حالت فالت از چه طریقی به وجود آمده است.

  • حالت فالت از چه راه هایی به وجود می آید؟
  • از طریق اتصال کوتاه
  • از طریق آسیب دیدن کلید
  • از طریق تیغه های کمکی داخل کلید

توجه داشته باشید که در حالت فالت، نباید بدون رعایت موارد ایمنی، کلیدی را وصل نمایید. بنابر این، اول کلید ها و فیوز ها را قطع کنید تا بار از روی کلید برداشته شود و سپس، مراحل زیر را پیگیری کنید.

اتصالات باس را بررسی کنید و مطمئن شوید فیوز ها و کلید اتصال درستی دارند.

بررسی کنید که کلید اصلی سالم باشد. برای این کار، با مولتی متر، اختلاف بین تمامی فاز ها در ورودی کلید را اندازه بگیرید. در شرایط نرمال همه آن ها باید برابر باشند.

همه اتصالات ورودی و خروجی کلید را بررسی کنید. این بررسی شامل اتصالات داخلی و خارجی هم می شود.

قیمت تابلو برق صنعتی

در تعیین هزینه تابلو برق صنعتی، عوامل بسیار زیادی دخیل هستند. از جمله جنس محفظه، که می تواند فلزی و یا پلاستیکی باشد. همچنین مساحت و حجم محفظه، را نیز باید در نظر گرفت.هر کدام از این موارد دارای قیمت های متفاوتی هستند که در قیمت نهایی تاثیر گذار است.

نصب و راه اندازی تابلو برق صنعتی

الپان تابلو، مجری ساخت تابلو برق های صنعتی، با بهره گیری از نیرو های متخصص در نصب و راه اندازی تایلو برق، با رعایت کردن استاندارد های لازم، همواره در تلاش است که بهترین خدمات را ارائه کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد قیمت و مشاوره رایگان می توانید با ما تماس بگیرید.

برچسب:تابلو برق صنعتی، تابلو برق صنعتی در کرج، بهترین تابلو های برق صنعتی در کرج، تابلو برق صنعتی الپان تابلو

 

2 پاسخ
    • الکتریک پارس نیرو
      الکتریک پارس نیرو می گوید:

      سلام بله انجام میشه. متاسفانه به دلیل نوسانات ارزی قیمت دقیق رو نمی تونیم خدمتتون اعلام کنیم. برای اطلاع از هزینه ها تماس بگیرید. ۰۲۶۳۶۱۰۲۲۰۴

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 + 1 =